Dračí lodě

Co je to dračí loď



  • rozměry lodě: délka 12,49 m (bez hlavy a ocasu); šířka 1,16 m
  • váha lodě: 250 kg + 5% (včetně posádky přibližně 2000 kg)
  • materiál: trup je z kevlar-karbonu případně polyesteru v kombinaci se skelným vláknem; na obrubně, lavičky a stoličku bubeníka je použito mahagonové nebo jiné dřevo
  • tvar: viz výkres níže
  • počet sedaček: 10
  • buben: dřevěný s plátnem z kůže vodního buvola
  • kormidlo: dřevěné, volné, délka okolo 4m
  • posádka: 18 -20 závodníků (minimum 16, maximum 20) + bubeník a kormidelník

Posádka sedí po dvou vedle sebe ve směru jízdy lodi. Bubeník sedí na vyvýšené stoličce na přídi lodi čelem k posádce a údery do bubnu určuje tempo pádlování. Kormidelník ze stoje na zádi řídí loď dlouhým veslem upevněným mezi dvěma kolíky.

  • délka pádla: 105 – 130 cm
  • váha pádla: bez omezení
  • materiál pádla: není striktně specifikován, většinou dřevo, případně kevlar-karbon či polyester v kombinaci se skelným vláknem, plast apod.
  • tvar: výkres tvaru schváleného IDBF a EDBF - viz níže

schema lodischema pádla

Historie dračích lodí

zpět nahoru

Historie zná dračí lodě více než 5000 let! Tehdy se jako plavidla používaly při rituálním uctívání draka - boha řek a také při oslavách, které začátkem léta přivolávaly déšť pro dobrou úrodu. Ale teprve legenda o básníkovi Qu Yuanovi rozšířila jejich tradiční podobu známou až do současnosti.

Qu Yuan byl před téměř 2300 lety rádcem panovníka v království Chu, které spolu s pěti dalšími tvořilo tehdejší čínské impérium. Království Chu patřilo mezi největší a spolu se sousedním Chin dalo vzniknou dnešnímu názvu země – China – Čína. Rádce a diplomat Qu Yuan byl velmi vzdělaným a uznávaným mužem nejen pro svou moudrost, ale také pro svou vstřícnost k tamnímu lidu, u kterého se těšil značné oblibě. Jeho pozice i králův respekt však narážely na závist ostatních rádců. Díky jejich intrikám upadl Qu Yuan v nemilost a byl panovníkem sesazen ze své funkce a uvězněn. V žaláři pak napsal své stěžejní dílo - báseň, která je vzorem klasické čínské poezie - Li Sao (Žalozpěv). Legenda dále vypráví, že obsah díla popudil nového panovníka tak, že ubohého básníka vyhostil do exilu. To však Qu Yuana po tolika příkořích zlomilo natolik, že se rozhodl demonstrativně ukončit svůj život v řece Mi-Lo v provincii Hunan. Jeho skutek zahlédli rybáři a spěchali mu na svých lodích na pomoc. Jeho život se jim zachránit nepodařilo, ale údery do bubnů se snažili ubránit alespoň jeho tělo od útoků hladových ryb. Truchlící pak do vody házeli rýži, aby rybí hlad utišili a aby zajistili dostatek jídla duši zemřelého básníka. Příběh se šířil po celé Číně a dal vzniknout každoroční oslavě básníkovy památky. Každý pátý den pátého měsíce čínského lunárního kalendáře vyjížděly čluny na vodu k jízdě - závodu, aby tím uctily vzpomínku na milovaného Qu Yuana. Aby si jezdci naklonili draka – boha vodstev, propůjčovali svým lodím dračí podobu.

Jiné vysvětlení původu dračích lodí vychází z obsahu zmíněné básně, kdy autor popisuje svou cestu do nebe jako jízdu na drakovi. Ať tak či tak - jisté je, že drak je v Číně symbolem síly a vítězství, proto měla podoba lodí dodat závodníkům jeho vlastnosti. Tradičně jsou tedy plavidla až dodnes zdobena na špici dračí hlavou, na zádi ocasem a boky pokrývají obrazce šupin. Pádla závodníků pak symbolizují dračí drápy.

Šířící se obliba dračího festivalu dala vzniknout tradičnímu klání, které postupně získávalo sportovní charakter. Různá velikost soutěžících regionů a počty závodníků ovlivňovaly velikost lodí. Dnes se závodí nejen na nejmenších lodích s 8 pádlujícími a kormidelníkem, ale i na člunech pro 50 závodníků s kormidelníkem a bubeníkem. Závodní trať měří od 180 do 1000 metrů, ale existují také závody na delší distance a dokonce dračí maratóny.

Nedílnou součástí každého festivalu dračích lodí je rituál probouzení draka, který je zároveň uctěním památky dávného básníka. Na úvod dračího svátku probíhají rituální tance s modely draků za doprovodu tradiční čínské hudby. Samotné probuzení je doprovázeno házením rýže nebo typických rýžových knedlíčků do vody a otřením očí draka. Ten má dohlížet na hladký chod soutěží a zajistit závodníkům sílu, úspěch a vítězství.

Dračí lodě jako moderní sportovní odvětví

zpět nahoru

Moderní historie tohoto sportovního odvětví je spojena zejména s Hong Kongem. Tato provincie se rozvinula z rybářské oblasti v moderní obchodní centrum, kde pracuje a žije obrovské množství obyvatel a sídlí řada zahraničních společností. V přetechnizované době s převahou sedavého zaměstnání u počítačů ale hledají lidé různé pohybové aktivity, aby si odpočali od hektického pracovního tempa. A to jim dračí lodě ideálně nabízejí - spolu s okouzlující asijskou tradicí...

Od konce 60. let 20. století vzrůstá proto nabývalý zájem o dragonboating hlavně v komunitě zahraničních obyvatel Hong Kongu, kteří začali formovat své vlastní týmy závodníků. A od dob prvního závodu "Stanley Festival Race" uspořádaného v roce 1970 získává dragonboating stále výraznější sportovní rysy. Na konci 70. let mohly začít závodit také ženy, které dle čínských pravidel nebyly dříve na závody připouštěny. Dle čínské mytologie je totiž drak vždy mužského pohlaví a ženou je pouze dračí nevěsta zvaná fénix. Proto při prvních soutěžích závodily ženy na tzv. "phoenix boats" a až postupně se kategorie vyvíjely až do dnešního pojetí, kdy závodí čistě mužské nebo ženské posádky a smíšené obsazení má svou kategorii - mix.

V roce 1991 po vzniku Mezinárodní federace dračích lodí (IDBF) byla založena také Asijská federace (ADBF). Pak už závodům dračích lodí nestálo nic v cestě a "dragon boat racing" započal svou moderní éru jako nezávislé, progresivně se rozvíjející sportovní odvětví.

V současné době IDBF sdružuje více než 60 národních federací s obrovským počtem více než 50 miliónů aktivních závodníků a sport se stává populární i v dalších regionech. Byla ustanovena jednotná pravidla a specifikace sportovního vybavení – lodí a pádel. V roce 1993 bylo uspořádáno první oficiální mistrovství světa dračích lodí a zatím poslední šampionát se uskutečnil v roce 2009 u nás v Račicích. Zároveň se konají také mistrovství kontinentální - například to evropské v roce 2006 hostila Praha. A silné pozice českého dragonboatingu potvrzuje i plánované místo konání mistrovství Evropy 2014, kterým je Brněnská přehrada.

Závody dračích lodí

zpět nahoru

Pavlof s.r.o. jako oficiální partner České asociace dračích lodí (ČADL) je pořadatelem závodů dračích lodí, kterých se může zúčastnit posádka jakékoliv sportovní úrovně.

Kategorie, ve kterých lze závodit:

FUN – pro nové posádky, které vzniknou třeba jen za účelem účasti na jednom jediném závodě v roce, pro firemní posádky, týmy přátel. Tuto kategorii vypisujeme v podstatě na každých závodech, které pořádáme.

HOBBY – pro tuto kategorii je určena série závodů Dragon Boat Grand Prix (DBGP), jedná se o posádky, které mají již trošku více zkušeností a čas od času si zajdou zapádlovat na dračí lodi.

ELITE – kategorie pro zkušené dračí týmy, které pravidelně závodí a jsou registrovány v sérii Českého poháru (ČP).

VideoJsme připraveni pro Vás uspořádat jakékoliv závody dračích lodí "na klíč" dle Vaší představy, a to v lokalitě, kterou si určíte nebo kterou Vám doporučíme. Současně pro Vás rádi zpracujeme scénář akce, harmonogram, doprovodný program, zajistíme produkci. Více informací a dotazníkový formulář naleznete v sekci "dračí závody na klíč & teambuilding".

Informace o závodech dračích lodí, které pořádáme, naleznete zde.

Kompletní termínovou listinu všech závodů dračích lodí, které jsou organizovány pod záštitou České asociace dračích lodí, naleznete na oficiálním webu ČADL: www.dragonboat.cz.